Intermittent Fasting bij PCOS

De juiste voeding is ontzettend belangrijk om PCOS onder controle te krijgen. Maar naast wat je eet is het net zo belangrijk om op de juiste momenten te eten. De laatste jaren is Intermittent Fasting steeds populairder geworden. Wat is Intermittent Fasting en kan het helpen om PCOS onder controle te krijgen?

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting, ook wel onderbroken vasten, schrijft voor wanneer je eet en wanneer je niet eet en dus aan het vasten bent. Je lichaam wisselt tussen een stand waarin het voeding krijgt en verteerd naar een stand waarin het nuchter is en geen voeding heeft om te verteren. Elke nacht als je aan het slapen bent verkeer je bijvoorbeeld ook in nuchtere toestand.

Intermittent Fasting kan op meerdere manieren. Er zijn zeer veel schema’s die je aan kan houden. Een bekende en veelgebruikte vorm is het 16/8 vasten. Hierbij neem je al je voeding in een tijdvak van 8 uur en de overige 16 uur van de dag ben je aan het vasten. Vaak starten mensen om 12.00 en is de eerste maaltijd de lunch en dan mogen ze eten tot 20.00. Dit doe ik zelf ook. Maar het verschilt per persoon welk tijdvak prettig werkt. Het kan bijvoorbeeld ook van 10.00 tot 18.00 of van 16.00 tot 24.00.

Een andere populaire vorm van vasten is het 5:2 schema. Hierbij eet je 5 dagen normaal en vast je 2 dagen. Dit kan als zwaarder worden ervaren omdat je een hele dag niks of heel weinig eet.

De voordelen van Intermittent Fasting

Er worden flink veel voordelen aan intermittent fasting toegeschreven. Zo wordt gezegd dat het onder andere goed is voor (1):

• Verbeterde concentratie en mentale helderheid

• Verlies van lichaamsvet en daarmee gewicht

• Verhoogde energie

• Diabetes type 2 zou er (deels) mee kunnen worden verholpen

• Verlaagde bloedsuiker en insuline niveaus in het bloed

• Verlaging van het cholesterol

• Verhoging van het groeihormoon

• Vermindering van ontstekingsactiviteit in het lichaam.

• Preventie van de ziekte van Alzheimer (potentieel)

• Langere levensduur (potentieel)

• Cellen worden beter “opgeruimd” door autofagie te stimuleren (potentieel)

Dit zijn flink veel voordelen die aan Intermittent Fasting kunnen worden toegeschreven. Maar wat zijn precies de voordelen van Intermittent Fasting bij PCOS?

Waarom Intermittent Fasting bij PCOS?

Er zijn heel veel gezondheidsvoordelen die Intermittent Fasting biedt voor onze hormoonhuishouding. Het werkt namelijk op het menselijk groeihormoon (Human Growth Hormone en insuline.

Door het vasten kan het menselijk groeihormoon ontzettend toe nemen in ons lichaam. Dit kan tot wel 500%! (2) Dit hormoon zet ons lichaam aan tot vetverbranding en kan dus zeer goed helpen om gewicht te verliezen. (3, 4) Een vrij groot gedeelte van de vrouwen met PCOS heeft te maken met overgewicht of verliest moeilijk gewicht en kan hier dus bij gebaat zijn. Daarnaast zorgt het er ook voor dat onze spiermassa beter behoudt blijft (5). Dat is dus dubbele winst!

Vasten heeft ook invloed op het hormoon insuline. Wanneer wij eten stijgt onze bloedsuikerspiegel. Ons lichaam maakt vervolgens insuline aan om onze bloedsuiker weer naar beneden te halen. Insuline regelt daarmee de toevoer van glucose uit ons bloed naar ons lichaamscellen en beheert de opslag van overtollige energie. Dit slaat ons lichaam dan op als vet. Bij vasten is het insulinepeil op een gegeven moment zo laag dat ons lichaam de opgeslagen energie gaat aanspreken. Het vasten spreekt dus ook via insuline onze vetreserves aan. (6, 7)

Daarnaast zorgt het er voor dat de gevoeligheid van onze cellen voor insuline weer omhoog gaat. (8) Zeer veel vrouwen met pcos hebben last van insulineresistentie en het vasten kan daar enorm bij helpen. Door een te hoog insulinegehalte maken onze eierstokken te veel testosteron aan waardoor heel veel vervelende PCOS symptomen ontstaan. Intermittent Fasting maakt de PCOS symptomen dus minder en beter te hanteren. (9)

Vrouwen met PCOS hebben vaak te maken met chronische laaggradige ontstekingen in het lichaam. Als wij nu een bloedtest zouden afnemen bij vrouwen met PCOS dan zou je zien dat de ontstekingsmarkers verhoogd zijn. Deze ontstekingsactiviteit kan er voor zorgen dat ons lichaam nog minder gevoelig wordt voor insuline en werkt daarmee dus insulineresistentie in de hand. Intermittent Fasting zorgt er voor dat de ontstekingsactiviteit in het lichaam minder wordt. (10, 11) Het pakt insulineresistentie daarmee dus op twee manieren aan.

Als laatst kan Intermittent Fasting ook helpen om het cholesterolniveau te verlagen (12). Vrouwen met PCOS hebben de neiging om een hoger cholesterolgehalte te hebben waardoor er een verhoogde kans is op hart- en vaatziekte (13). Er zijn dus een hoop voordelen op zowel de korte- als lange termijn voor vrouwen met PCOS.

Wanneer kan je Intermittent Fasting beter niet doen?

Intermittent Fasting is zeker niet voor iedereen. Er zijn dan ook mensen voor wie het niet geschikt is of voor wie het raadzaam is om eerst een arts te consulteren voor er aan te beginnen.

Dit geldt bijvoorbeeld voor:

• Een lage bloedsuikerspiegel. Dit kan door medicijnen of door een bepaald dieet komen. Voordat je start met Intermittent Fasting is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel goed is. Anders kan door het vasten je bloedsuikerspiegel te laag worden en dan krijg je hypo’s. Dit kan gevaarlijk zijn.

• Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding hebben. Tijdens de zwangerschap of het borstvoeden is het niet verstandig om aan vasten te doen. Je wil zorgen dat je baby meer dan genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

• Het slikken van bepaalde medicijnen. Vrouwen die bijvoorbeeld Metformine slikken voor hun PCOS kunnen door het vasten een te lage bloedsuikerspiegel krijgen.

• Mensen die een eetstoornis hebben.

• Mensen die ondergewicht hebben.

Wil jij weten of Intermittent Fasting iets voor jou is? Of wil je hulp om te starten met Intermittent Fasting om je PCOS klachten onder controle te krijgen? Neem dan contact op, ik help je hier graag mee!

Groetjes Sabrina

1.338 weergaven0 opmerkingen